سرویس: اجتماعیکد خبر: 774|06:00 - 1400/11/22
نسخه چاپی

مروری بر خاطرات تاریخ انقلاب در ایلام

مردی که آبروی ایلام از رشادت های اوست

مردی که آبروی ایلام از رشادت های اوست
شناخت همه ابعاد و ماهیت اصیل انقلاب اسلامی ایران میسر نخواهد شد مگر آنکه نقش علمای کمتر شناخته شده مناطق محروم مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته باشد؛ این عالمان انقلابی کم ادعا پیام اسلام را به گوش توده‌های مردم رسانده و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند.

به گزارش رویداد غرب،استان ایلام پایتخت خادم زوار حضرت اباعبدالله و قدمگاه شهیدان والامقام همچون باکری‌ها و کاظمی‌ها، شهدای هسته‌ای شهید داریوش رضایی‌نژاد و شهدای دفاع مقدس است.

گزارش زیر مروری بر مبارزات آیت‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی از انقلابیون استان ایلام است؛ این عالم فرزانه در جریان نهضت امام توانست در استان ایلام خدمات ارزنده‌ای از جمله مبارزه علیه طاغوت و... را در راستای اهداف انقلاب انجام دهد.

آیت‌الله حیدری پس از پیروزی انقلاب در جریان جنگ تحمیلی به رغم موقعیت خاص استان ایلام در این برهه حساس رسالت دینی و ملی خود را به بهترین وجه انجام داد.

آیت‌الله حیدری در سال هزار و سیصد هجری شمسی در شهر حسین ‌آباد (ایلام کنونی) پا به عرصه‌ هستی نهاد؛ پدرش باباخان، فرزند محمد قلی خان پشتکوهی، نایب‌الحکومه پشتکوه به دلیل مبادرت در اجرای ترور «کلنل فلیچر» از افسران اعزامی انگلیس به ایلام در 1320 (ه.ش) دستگیر و برای مدتی به کرمانشاه تبعید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی نماینده سابق ولی فقیه در استان ایلام و امام جمعه شهر ایلام  گفت: میل به دانش ‌اندوزی و تحصیل علوم دینی، آیت‌‌الله حیدری را به یکی از مکتب ‌خانه‌‌های ایلام کشاند و در همان شهر تحصیلات مقدماتی را تا ششم نظام قدیم ادامه داد و سپس در کسوت معلّمی به تدریس در شهر ملکشاهی مشغول شد؛ در همین زمان رویایی صادق مسیر زندگی او را تغییر داد و به تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی افزود: آیت‌الله حیدری در اواخر سال 1323 (ه.ش) کسوت معلمی را ترک و راهی کربلا شد طی دو سال از ابتدای جامع‌المقدمات تا پایان شرح لمعه را نزد استادان آن روزگار مانند: علی معرفت، سعید تنکابنی، جعفر رشتی، محمدحسین مازندرانی و یوسف بیارجمندی تلمذ می‌کند.

امام جمعه سابق ایلام گفت: با رحلت مرجع عالی‌قدر عالم تشیع حضرت آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله حیدری حوزه کربلا را به‌قصد حوزه‌ی علمیه سامرا ترک و در همان‌جا سطوح عالیه را به پایان برد؛ در مدت اقامت هشت‌ساله‌ی خود در کنار مرقد امام علی‌النقی (ع) و امام حسن عسکری (ع) ضمن تحصیل رسائل و مکاسب، در درس خارج فقه و اصول، محضر آیات عظام حاج شیخ مجتبی لنکرانی، حاج شیخ عبدالرسول اصفهانی، حاج شیخ عبدالله اصفهانی را درک و از خرمن علم و ادب هر یک از آنان خوشه‌ها برمی‌چیند.

شرکت در درس خارج اصول و فقه امام (ره)

وی ادامه داد: عطش سیری‌نا پذیر کسب علم و معرفت، آیت‌الله حیدری را به بارگاه امیرمؤمنان علی (ع) و حوزه علمیه نجف اشرف کشاند؛ اقامت آیت‌الله حیدری در نجف اشرف مقارن بود با تبعید حضرت امام خمینی (ره) به عراق در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی که آیت‌الله حیدری از این فرصت استفاده کرده و ضمن شرکت در درس خارج اصول و فقه آن بزرگوار، در بحث ولایت‌فقیه امام (ره) نیز حاضر شد.

حجت‌السلام و المسلمین لطفی افزود: آیت‌‌الله حیدری از معدود شخصیت‌های علمی هستند که در عصر خود ضمن تلمذ از محضر بزرگان و اساتید، شیوه درسی سه مکتب فقهی حوزه‌های کربلا، سامرا و نجف را درک کردهو ازاین ‌رو وی را باید از معدود فقهایی دانست که به چنین توفیق بزرگی نائل شده‌ است.

فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله حیدری در جریان انقلاب اسلامی

وی تصریح کرد: ارتباط آیت‌الله حیدری با یاران امام خمینی (ره) و همیاری و همدلی وی با انقلابیونی که در زندان و تبعید به سر می‌بردند، حاکی از باورهای عمیق به نهضت امام خمینی (ره) بوده است.

امام جمعه سابق ایلام گفت: دریکی از نامه‌‌های حجت‌الاسلام تعمیرکاری برای آیت‌الله حیدری در سال ۱۳۵۶، از وی با عنوان « پدر ارجمندم » خواسته شده است تا هنگام تبعید وی در مشکین ‌شهر، از خانواده‌اش مراقبت و سرکشی کند؛ آنچه در نامه آن روحانی مبارز در فضای سنگین و سرد طاغوت به چشم می‌خورد، ارسال داد خواست و حکم دادگاه برای آیت‌الله حیدری و در جریان قرار دادن وی از روند دادگاه فرمایشی خود بوده است.

مخالفت با هدایای سپهبد مقدم رئیس ساواک

وی افزود: در فروردین سال ۱۳۵۷ ساواک و در رأس آن سپهبد ناصر مقدم بر آن شد تا برای مهار انقلاب در ایلام با بزرگ‌نمایی خطر مارکسیست و کمونیست آیت‌الله حیدری را مرعوب و منفعل کند، به همین خاطر با ارسال یک جلد کلام‌الله مجید و مبلغ یک ‌میلیون تومان وجه نقد، برای این عالم آگاه کوشیدند تا وی را از مسیری که در پیش ‌گرفته بودند بازدارند، نامه سپهبد مقدم به همراه هدیه این ساواک و پاسخ آیت‌ الله حیدری به آن سندی افتخارآمیز بر تارک روحانیت شیعی است؛ در بخشی از این سند آمده است:

بعد از سلام کلام‌‌الله بوسیده و بر دیده گذاشتم؛ ولی از قبول این ‌گونه پول‌هایی که تاکنون از برکت و توجهات ولی‌عصر (عج‌) عادت نکرده‌ام، معذرت می‌‌خواهم خداوند متعال ما و شماها را به ‌حق و حقیقت و اسلام واقعی راهنمایی و از ظلم و ستم و خیانت به مسلمانان و دین مبین اسلام نگهداری و محافظت کند.

تبدیل شدن منزل آیت‌الله حیدری به مقر انقلابیون

امام جمعه سابق ایلام ادامه داد: نقش آیت‌الله حیدری در حرکت انقلابی مردم در سال ۱۳۵۷ (ه.ش) چنان پراهمیت است که مورخ شهیر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی دوانی که از نزدیک با فعالیت‌های وی آشنا بوده است، در این مورد می‌نویسد:مرحوم آیت‌الله حیدری در ایام اوج قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی رضوان‌الله ‌علیه انقلاب اسلامی را در شهر خود وارد مرحله جدیدی کرد و خود رهبر انقلاب استان بود؛ اخبار آن در تهران به ما می‌رسید.

وی افزود: اندک اسناد به ‌جا مانده از ساواک در این مقطع، بیانگر تجمع انقلابیون در منزل آیت ‌الله حیدری و بیان مواضع ضد رژیمی وی است؛ در اردیبهشت ۱۳۵۷ (ه.ش) ساواک در گزارش خود از تجمع در منزل آیت‌الله حیدری برای برپایی مجلس ختم شهدای قم و برقراری ارتباط با برخی از خانواده‌های انقلابیون و معتمدان و سران عشایر خبر می‌دهد.

واکنش به جنایات رژیم پهلوی در شهرهای دیگر کشور و سازمان‌دهی اعتراضات مردمی در ایلام

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفی ادامه داد: هشدار جدی آیت‌الله حیدری به شهربانی ایلام به دنبال دستگیری دو جوان مذهبی و تراشیدن ریش آنان، بازتاب وسیعی در کشور به دنبال داشت؛ تا جایی که ثابتی در نامه‌ای به سازمان اطلاعات و امنیت ایلام خواستار رسیدگی دقیق به این مسئله و گزارش آن به مرکز می‌شود.

وی افزود: ساواک همچنین در گزارش خرداد ماه ۱۳۵۷ (ه.ش) از همدردی آیت‌‌الله حیدری و حجت‌الاسلام محمدتقی مروارید با مردم سراسر کشور و ابراز تنفر آن‌ها از جنایات رژیم پهلوی در شهر قم خبر می‌دهد؛ دستگاه امنیتی رژیم پهلوی در گزارش خود از اعتصابات در شهرهای مختلف کشور، از تعطیلی ۲۰ درصد مغازه‌های شهر ایلام به خاطر چهلم شهدای شهر یزد، جهرم و اهواز و تجمع جمع کثیری از مردم در منزل آیت‌الله حیدری خبر می‌دهد.

 واقعه‌ای مهم که تیرماه ۱۳۵۷ در ایلام به وقوع پیوست

امام جمعه سابق ایلام تصریح کرد: در تیرماه ۱۳۵۷، واقعه‌ای مهم در ایلام به وقوع پیوست که نقش مهمی در روند حوادث انقلاب اسلامی در استان داشت؛ در این روز کاروانی از مبلغان مذهبی و معلمان قرآنی به همراه آیت‌الله حیدری از ایلام برای تأسیس دارالقرآن و برپایی رده‌های قرآنی و انجام فعالیت‌های دینی و انقلابی عازم شهر دهلران بودند که در جریان آن‌ یکی از خودروها دچار حادثه شده و چند نفر از جمله سید اسحاق رسایی کشته و هادی حیدری فرزند آیت‌الله حیدری و یک نفر دیگر در این حادثه مجروح می‌شوند،‌ این حادثه زمینه را برای اعتراضات عمومی فراهم کرد.

وی افزود: شهادت این طلبه مدرسه علمیه با قریه ایلام و شاگرد مهذب و انقلابی آیت‌الله حیدری، شور وصف‌ ناپذیری در بین جوانان ایلامی به وجود آورد و جانی تازه به مسجد جامع ایلام که به‌ عنوان کانون انقلابیون به شمار می‌رفت دمید، تفحص و بازدیدهای متوالی عناصر ساواک و شهربانی از مسجد جامع، به ‌ویژه کتابخانه‌ی آن‌که محل برگزاری کلاس‌های مقاله ‌نویسی و رد و بدل شدن آخرین اطلاعات و اخبار پس از هر حرکت انقلابی بود، به اتخاذ حرکتی انقلابی در مسجد جامع ایلام انجامید و آن سنگر گرفتن مردم در مسجد جامع و درگیر شدن با نیروهای مسلح رژیم بود؛ در این ماه در کنار دستگیری بسیاری از انقلابیون و گرم شدن شعله‌های انقلاب در این شهر، ساواک به ‌صراحت از ورود آیت‌الله حیدری به عرصه مبارزات در چهارماهه‌ی اخیر خبر می‌دهد.

گزارشی از ابراز نگرانی رژیم از فعالیت حوزه علمیه تحت مدیریت آیت‌‌الله حیدری 

امام جمعه سابق ایلام ادامه داد: نامبرده طلبه خانه‌ای به نام مدرسه با قریه در جنب منزل خود اداره می‌کند که وجود آن مدرسه موجب نگرانی در آینده است؛ چون می‌تواند در کلاس‌های آزاد قرآن مجید و کلاس‌های رسمی طلبه خانه، عده‌ای نوجوان و جوان متعصب برای اخلال در آینده تربیت شود.

وی افزود: در گزارش ارسالی از اداره کل سوم ساواک به ایلام در تیرماه درباره وضعیت این شهر آمده است: شیخ حیدری رهبر مذهبی ایلام در منزل خود عزاداری برگزار و مردم را جهت استماع نوارهای خمینی دعوت می‌کند؛ بر اساس اسناد موجود در مهرماه سال ۱۳۵۷ تظاهرات دانش‌آموزان و تعطیلی مدارس در استان ایلام، از سوی بیت آیت‌الله حیدری هدایت می‌شده است؛ ساعت ۱۷ روز ۲۴ مهر ماه ۵۷ حدود ۵۰۰ نفر از قشریون مذهبی که تعدادی زن چادری در بین آن‌ها بوده و دو نفر از روحانیون قشری شهر ایلام در پیشاپیش آنان حرکت می‌کرده‌اند، از مسجد جامع شهر مذکور خارج که به‌تدریج و پس از پیوستن دسته‌هایی دیگر از طبقات مختلف مردم به این عده، تعداد آن‌ها بالغ‌بر ۱۵۰۰ نفر شده است؛ جمعیت مورد بحث در خیابان‌های سعدی، فردوسی، بلوار خیام شهر ایلام به راه‌پیمایی آرام مبادرت کرده و در ساعت ۱۸ و ۱۵ روز مزبور مجدداً به مسجد جامع مراجعت کرده‌اند.

آیت‌الله حیدری از زبان بزرگان

وی افزود: اوصاف آیت‌الله حیدری ایلامی در کلام علماء جلوه و نمود خاصی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنم.

آیت‌الله‌ العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی؛ این مرجع عالی ‌قدر شیعه در مرقوم شریف به مردم ایلام این ‌گونه وی را معرفی می‌کند: حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج شیخ عبدالرحمان حیدری از افاضل و اعلام نجف اشرف است؛ امید است کاملاً رضایت خاطر وی فراهم شود و اجمالاً عرض می‌کنم لسان حقیر الکن است از بیان مقام جلالت، علم، تقوا، عفاف و سداد معظم له.

آیت‌الله العظمی سیدرضا بهاالدینی؛ این عارف کامل و عالم فرزانه ضمن حضور در مراسم ختم آیت‌الله حیدری در مسجد کرامت قم خطاب به خواص گفت: باید او را در قبرستان ایلام دفن می‌کردید تا خدا به یُمن وجود او عذاب را از قبرستان شما دور می‌داشت.

آیت‌الله ‌العظمی حسین نوری همدانی؛ وی در خاطرات سفر خود به جبهه‌های جنگ در غرب کشور این‌ گونه به وصف آیت‌الله حیدری می‌پردازد: در چند کیلومتری ایلام در یکی از جبهه‌ها در ضمن به خدمت آیت‌الله حیدری رسیدیم، این عالم بزرگوار با اخلاص و صفای خود در آن جبهه به مجاهدین اسلام خدمت می‌کرد، صفا و اخلاص این مرد بزرگوار، بسیار آموزنده و جالب بود حضور او در جبهه‌‌های غرب مانند حضور آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی در جبهه‌های جنوب یک دنیا تعهد و اخلاص و صفا را منعکس می‌کرد.

آیت ‌الله‌ العظمی سیدعلی سیستانی؛ وی درباره اوصاف شخصیتی آیت‌الله حیدری ایلامی در دیدار با  شیخ محمدنقی لطفی امام‌ جمعه سابق و نماینده ولی ‌فقیه در ایلام در سفر به عتبات عالیات در ذکر ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله حیدری گفت: خداوند آقا شیخ عبدالرحمان را بیامرزد، وی در بین دوستان در نجف مشهور به علم، زهد و تقوا بود.

آغاز نهضت فرهنگی در ایلام

امام جمعه سابق ایلام ادامه داد: آیت‌الله حیدری با شناخت کامل از بهانه ‌تراشی دستگاه ستم ‌شاهی در جلوگیری از حرکت‌های دینی و تجربه‌ای که از حکومت بعث عراق به دست آورده بود، با در نظر گرفتن همه جوانب و حساسیت‌های موجود منطقه‌ای و کشوری به نحوی گام برداشت که رژیم پهلوی را در آستانه خیزش مردم در سال ۱۳۵۷ (ه.ش) در ایلام غافلگیر کرد.

نتیجه بررسی‌های انجام شده از قرائن، نشان می‌دهد که روحانیون طی یک سال اخیر با کنار گذاردن برخی اختلاف ‌نظرهای فی ‌ما بین خود در جهت تشکل و هماهنگ ‌سازی بعضی فعالیت‌های ضد دولتی گام برمی‌دارند؛ این مطلب اگرچه جنبه‌های آشکار ندارد؛ ولی در باطن گویای این واقعیت احتمالی است که جناح روحانیت می‌کوشد تا در مسیر روند انقلابی ایران، مواضع ارتجاعی خود را کماکان حفظ و چون برخی اقدامات اصلاحی در کشور با منافع آنان متضاد است، سعی در ایجاد وقفه در امور اصلاحی می‌کند.

برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه و خنثی ‌سازی به‌ موقع هرگونه تحریکات و اقدامات مضرِ از جانب روحانیون، اصلح است که اقدامات مراقبتی دقیق و همه ‌جانبه در مورد آنان حتی کسانی که به ‌ظاهر موجه و طرفدار دولت به نظر هستند معمول در موارد لازم از منبع ۱۵۸۵ نیز استفاده شود؛ خواهشمند است دستور دهید در این زمینه اقدام و نتیجه را اعلام کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی ادامه داد:پس ‌از این دستور، ساواک ایلام دو هفته بعد، نامه حجت‌الاسلام شیخ احمد کافی برای آیت‌الله حیدری ایلامی را برای اداره کل سوم ارسال می‌دارد که در آن شکل ‌گیری تشکلی جدید با کنار نهاده شدن اختلافات و توافق بر محور شدن آیت‌الله حیدری به چشم می‌خورد؛ استقبال «حجت‌الاسلام محمدتقی مروارید» و «حجت‌الاسلام شیخ محمد تعمیرکاری» از مسافرت آیت‌الله حیدری به تهران و هماهنگی آن‌ها با واعظ معروف «حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی» در سال ۱۳۵۵ (ه.ش) وقوع تحولات جدیدی در ایلام را نشان می‌دهد.

نقش آیت‌الله حیدری در جریان جنگ تحمیلی

وی در خصوص حمله عراق و حضور سرنوشت ‌ساز در منطقه گلان افزود: سرانجام رژیم بعث عراق روز ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ برابر با ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰، حمله سراسری خود را به میهن اسلامی آغاز کرد؛ در تهاجم رژیم بعث عراق به مرزهای کشور، مهران و میمک را می‌توان از ضربه‌پذیرترین و ساکنان آن را از مظلوم‌ترین مدافعان در حمله سراسری دشمن بعثی به شمار آورد، آنچه در گزارش ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت جبهه مهران آمده است خود گویای این واقعیت است.

امام جمعه سابق ایلام گفت: مقاومت دلیرانه و مظلومانه فرمانده سپاه پاسداران مهران شهید روح‌الله شنبه‌ای و یارانش که به دفاع و شهادت مظلومانه او برخی دیگر انجامید، ایلام را یک ‌باره تکان داد؛ آیت‌الله حیدری علیرغم کهولت سن با برداشتن تفنگ برنو و بستن قطار فشنگ بر کمر، خود را به رزمندگان اسلام رساند و باعث تقویت روحیه‌ی آن‌ها شد.

وی ادامه داد: یکی از فرماندهان استان در این مورد می‌نویسد؛ آیت‌الله حیدری با حضور در این منطقه و فراخوانی نیروهای عشایر در مدت کوتاهی توانست با تشکیل قرارگاه عملیاتی در روستای گُلان (مدرسه ابتدایی) خط تدافعی را به تنگه کُنجانچم انتقال دهد؛ وی با مدیریت کم‌نظیر خود در کسوت یک مجتهد رزمنده با استقرار شبانه‌روزی در کنار نیروهای محلی و حضور در سنگر آنان و تیراندازی به سمت دشمن در افزایش روحیه نیروهای اسلام نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی افزود: آیت‌الله حیدری با مشاهده تلاش نیروهای ارتش و ژاندارمری و سایر نیروهای مدافع در ایجاد خط تدافعی در منطقه گُلان با معرفی خود به ‌فرماندهان به‌ عنوان نماینده حضرت امام (ره) و مردم ایلام در مجلس خبرگان خواستار جلو بردن خط تدافعی از گُلان به تنگه کنجانچم شد و با تلاش خود موجب شد تا نیروهای نظامی بیش از ۲۰ کیلومتر خط پدافندی را جلوتر ببرند و نیروهای خود را در تنگه کُنجانچم مستقر و به نیروهای مردمی فاقد هرگونه تجهیزات و ادوات سنگین ملحق کند.

تأسیس ستاد کمک ‌رسانی به جبهه‌های جنگ

امام جمعه سابق ایلام گفت: تلاش برای تخلیه مدارس، جای دادن مردم در مجتمع‌ها و کاشانه‌های نیمه‌کاره، برپایی چادر در مناطقی که دارای حفاظ بودند؛ مانند کانون کارآموزی، متقاعد کردن صاحبان زمین‌ها برای برپایی کمپ‌ها و چادرها و احداث اردوگاه جز با حضور این شخصیت وارسته مقدور نبود.

وی افزود: کمک‌ رسانی به مردم آواره، یاری ‌رساندن به نیروهای مصدوم و مجروح، در کنار تأمین مایحتاج رزمندگان اسلام که حتی از داشتن گونی خالی برای ساختن سنگر محروم بودند، موجب شد تا آیت‌الله حیدری منزل خود را تبدیل به مقر کمک ‌رسانی به جبهه‌ها کند؛ اعتماد مردم به این زاهد وارسته در رسیدن امکانات اهدایی خود در اندک مدتی نیازهای اولیه رزمندگان اسلام را تأمین کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی ادامه داد: تشکیل ستاد هماهنگی جنگ استان ایلام توسط آیت‌الله حیدری در منطقه گُلان و استقرار نیروهای عشایر و مهاجر در کنار نیروهای ارتشی و سپاهی این ستاد تنها منبع تأمین‌کننده تمام خطوط و محورهای جنگی ایلام به‌ویژه از میمک تا کنجانچم به شمار می‌رفت؛ همه‌ی نیازهای این محورها از قبیل؛ وسایل نظامی، گرمایشی، حمل‌ونقل و حتی اقلام مصرفی رزمندگان و ارتباط با مسوولان استانی از طریق آیت‌الله حیدری انجام می‌شد.

بیماری و عروج

امام جمعه سابق ایلام گفت: سال‌های پایانی عمر این عالم زاهد و مجاهد، مصادف با دوران پرتلاطم دفاع مقدس و اوج ‌گیری جنگ شهرها و آوارگی مردم استان در کوه‌ها و جنگل‌ها بود؛ آیت‌الله حیدری ایلامی در این سال‌ها، درحالی‌که بیماری جسم نحیف او را لاغرتر کرده بود، لحظه‌ای از حضور در میان مردم، رزمندگان و دفاع از نظام اسلامی و خدمت به مردم از پای ننشست.

رحلت

وی افزود: سرانجام این عالم مجاهد پس از عمری زندگی زاهدانه و تبلیغ و ترویج مکتب اهل ‌بیت علیهم ‌السلام، پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی و سخت در نیمه ‌شب یازدهم دی‌ماه ۱۳۶۵ (ه.ش) مصادف با یکم جمادی‌الاول ۱۴۰۷ (ه.ق) در شهر مقدس قم به دیدار حق شتافت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی گفت: پیکر مطهر این عالم وارسته پس از تشییع با حضور مردم قم و جمعی از مردم ایلام، مسوولان کشوری و لشکری و رزمندگان اسلام در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) دریکی از حجره‌های صحن حرم به خاک سپرده شد؛ در مراسم ختمی که برای این عالم بزرگ در مسجد رفعت قم برگزار شد، بسیاری از علما و بزرگان چون آیت‌الله‌العظمی سید محمدرضا بهاءالدینی و دوستان و هم‌ سنگران او چون آیت‌الله شهید سید محمد باقر حکیم شرکت کردند.

وی افزود: سخنران مجلس ختم آیت‌الله حیدری، خودم بودم؛ در آن مجلس باشکوه پیرامون ابعاد  شخصیت علمی فقهی و مراتب زهد، تقوی و پرهیزکاری و نیز بصیرت و بینش بالای سیاسی و خدمات اجتماعی و همچنین حضور در خط مقدم جبهه، مطالب مبسوطی بیان کردم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج شیخ عبدالرحمان حیدری آبروی استان ایلام است

شیخ گلی روابط عمومی حوزه علمیه استان ایلام در رابطه با آیت‌الله حیدری ایلامی گفت: وی واقعا آبروی استان ما شد؛ حضور این عالم بزرگ در آن مقطع بین مردم، عشایر و متحد کردن مردم و نگه داشتن خط مرزی ایلام و نیز اقدامات و فعالیت‌ها و گزارش‌هایی که به امام می‌دادند باعث شده اکنون ما با سَر بلند در این مقطع از آن گذشته یاد کنیم.

 وی افزود: وی کسی بود که در مقام آیت‌اللهی و به عنوان نماینده و امام اولین لباس چریک و لباس رزم به تن کرده و صحنه را خالی نکرده‌ است.

روابط عمومی حوزه علمیه استان ایلام گفت: در بحث کنگره ۳۰۰۰ شهید عده‌ای از مردم استان به خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند؛ ایشان از استان ایلام به عنوان دژ مستحکم یاد کردند و فرمودند کل استان ایلام جز والسابقون در دفاع مقدس هستند و به شخصه اسم حیدری ایلامی را آوردند؛ عالم فرزانه شناسنامه‌ای برای استان ایلام شده است.

وی ادامه داد: این عالم فرزانه در کنار مقابله با دشمن بعثی امورات مردم را هم رتق و فتق می‌کرد و مسائل شرعی مردم را پاسخگو بود. 

شیخ گلی افزود: نامه‌های آیت‌الله حیدری به حضرت امام سندی شد در سازمان بین‌الملل که عراق شروع کننده‌ی جنگ بوده است.

وی در پایان گفت: در واقع وی عالم بسیار توانمندی بود و از لحاظ علمی به درجه اجتهاد رسید؛ وقتی که انسان زندگی این بزرگ مرد را می‌بیند، واقعا متوجه الهی بودن این انسان و از جان گذشتگی‌هایش می‌شود؛ تمام دغدغه وی خدمت به مردم بودم، نظام وانقلاب بوده و در این قضیه هم سربلند بوده است.

متحد کردن نیروهای انقلابی از اقدامات آیت‌الله حیدری ایلامی است

محمدعلی قاسمی رئیس حوزه هنری استان ایلام گفت: از اقدامات آیت‌الله حیدری ایلامی متحد کردن نیروهای انقلابی است؛ وی بارها و بارها توسط ساواک تهدید می‌شود اما چون از یک تیر و طایفه متنفذ بوده ساواک و شهربانی نمی‌توانستند وی را دستگیر کنند؛ در کنارش یاران او دستگیر و تبعید می‌شدند از جمله آقای تعمیرکاری مروارید بارها دستگیر می‌شود و در نهایت فعالیت‌های انقلابی با دستگیری و تبعید این دو مبارزه فروکش نمی‌کند و آیت‌الله حیدری حرکت را ادامه می‌دهد.

وی افزود:وی اولین فردی است که اعلام حکومت اسلامی می‌کند؛در اوایل سال ۱۳۵۷ زمانی که هنوز انقلاب پیروز نشده بود اولین کسی که حد اسلامی را جاری می‌کند آیت‌الله حیدری بود؛ در برخی از موارد و مسائل قضایی برخی از مردم به دادگستری وقت مراجعه نمی‌کردند و به این عالم فرزانه مراجعه می‌کردند؛ تا این حد وی متنفذ بودند.

رئیس حوزه هنری ایلام گفت: وقتی که اولین حد را جاری می‌کند و حکومت اسلامی اعلام می‌شود خیلی از صنوف از جمله نیروهای کارمند دادگستری ایلام با ایشان اعلام بیعت می‌کنند که این اتفاق در تاریخ انقلاب اسلامی نادر است.

وی ادامه داد: در آن مقطع دستگاه ساواک به همراه شهربانی درصدد هستند که قتل عام و کشتار همگانی در ایران از جمله در استان انجام دهد؛ آیت‌الله حیدری از جمله مراجع و روحانیون مبارزی است که چریکی انقلابی تشکیل می‌دهد و از طریق افراد ذی نفوذ به شهربانی و ساواک اعلام می‌کند اگر شما وارد عمل بشوید و بر علیه مردم اقدام به کشت و کشتار کنید ما در هیات گروه‌های نظامی شاخه انقلابیون وارد فعالیت می‌شویم و با شما مبارزه مسلحانه می‌کنیم این اقدام باعث می‌شود ساواک و شهربانی از اقدامات خود دست بکشند.

قاسمی گفت: تا این که در ۲۲ بهمن نیروهای انقلابی با خلع سلاح شهربانی ژاندارمری وقت و ساواک اعلام پیروزی می‌کنند در زمانی که سلاح ها به دست مردم عادی می‌رسد آن قدر شخصیت آیت‌الله حیدری برای مردم به عنوان یک رهبر کاریزما در حوزه بومی تاثیر گذار بود که طی یک فراخوان ایشان اعلام کردند اکثر قریب به اتفاق مردمی که سلاح‌ها را از شهربانی، ژاندارمری می‌گیرند دوباره سلاح‌ها را تحویل دهند و گروه انتظامات انقلابیون در ایلام تشکیل می‌دهد و با این حرکت به نوعی در کنار نیروهای انقلابی حافظ نظم و امنیت عمومی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها می‌شود.

وصیت نامه آیت‌الله حیدری

وی افزود: وی علاوه بر اینکه یک روحانی بود یک انسان سالک و یک عارف به تمام معنا بود؛ در وصیت نامه آیت‌الله حیدری می بینیم که از عوالم مادی هیچ چیزی در دوران پر برکتش برای خود نخواسته با اینکه وی فردی از یک خانواده بسیار ثروتمند و متمکن بود اما به نوعی ارث پدر را بر خودش و فرزندانش روا نداشته؛ در اوج نیازمندی با عزت و قناعت زندگی کرد.

رئیس حوزه هنری استان ایلام ادامه داد: وی نماینده ویژه در استان ایلام و یک مرجع عالیقدر بود تمام منابع در اختیار خود داشت اما ذره‌ای از بیت‌المال یا از منابعی که در اختیارش بود در راستای معاش و زندگی شخصی خودش استفاده نکرد؛ مدیریت آیت‌الله حیدری در ذیل مدیریت آقا امیرالمومنین و اهل بیت بود.

قاسمی افزود: این شیوه زندگی آیت‌الله حیدری برای من به عنوان پژوهشگر تاریخ شفاهی بی‌نظیر است؛وی در وصیت نامه خود قید کردهکه یک خانه‌ای دارم؛ این خانه متعلق به من نیست؛ گرچه طبق نظر امام و مسوولین وقت این خانه به وی تعلق گرفت اما این عالم فرزانه تاکید کرد که  این خانه متعلق به بیت‌المال است و بعد از چهلم من خانواده من این خانه را ترک کنند؛ این در حالی بود که فرزندان وی هیچ سرپناهی در استان ایلام نداشتند و حتی مقروض بودند؛ دومین درخواست وی در وصیت نامه این بود که اگر کتابی دارد بعضی از این کتاب‌ها اهدا بشوند؛ خود وصیت نامه آیت‌الله حیدری ایلامی برای انسانی که بخواهد تامل کند یک کتاب درس آموز و تاثیرگذار است.

انتهای پیام