سرویس: اخبار استانکد خبر: 2667|18:47 - 1403/05/20
نسخه چاپی

احداث آزاد راه ایلام-بغداد بایستی در سطح کلان انجام شود

احداث آزاد راه ایلام-بغداد بایستی در سطح کلان انجام شود
به گفته معاون اقتصادی استاندار ایلام آزاد راه ایلام به بغداد به عنوان یک پروژه اجرایی که دارای ردیف بودجه شخصی باشد مطرح نشده است این در حالی است که احداث این آزاد راه توجیه اقتصادی و فنی بالایی دارد و می تواند سبب توسعه استان شود.

به گزارش رویداد غرب ،الهام یوسفی:احداث آزاد راه به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سفر، ظرفیت ترافیک، کاهش هزینه‌های سوخت، استهلاک خودرو و .... مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفته؛ از جمله آزاد راه‌هایی که احداث آن توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی دارد احداث آزاد راه ایلام به بغداد است.

در صورت احداث آزاد راه ایلام به بغداد، ضمن کاهش قابل توجه طول مسیر ایران به عراق کمک بسیار زیادی جهت ارتباط بیشتر دو کشور، انتقال کالا و مسافر خواهد بود ضمن اینکه این مسیر احداث راه ایران به سوریه و لبنان و دریای مدیترانه را هموارتر ساخته و حتی طرح بزرگ یک راه کمربند یک جاده باشد.

ارتقای راه‌های ارتباطی و نو سازی ناوگان حمل و نقل جزو برنامه‌هایی است که دولت‌های مختلف پس از انقلاب همواره در رأس فعالیت‌های خود قرار داده‌اند اما در استانی هم چون ایلام به دلیل طبیعت کوهستانی اجرای پروژه‌های راهسازی مستلزم داشتن منابع مالی فراوان است.

 آزاد راه ایلام_ بغداد علاوه تاثیر به سزایی که در اقتصاد و اشتغال دارد 

احمدی یکی از ساکنین استان ایلام در خصوص اهمیت احداث این آزاد راه گفت: با احداث این آزاد راه علاوه بر تاثیر به سزایی که در اقتصاد و اشتغال دارد باعث بالا رفتن قدرت دفاعی کشور نیز می‌شود.

جوان ایلامی ادامه داد: نزدیک‌ترین مسیر زمین برای طراحی جاده مقاومت جاده‌ایی است که ایلام را به بغداد، ایلام را به فلوجه، فلوجه را به رمادی وصل و از دمشق می‌گذرد؛ چنین جاده‌ای علاوه بر نفع نظامی می‌تواند واجد منافع فراوان اقتصادی باشد.

احمدی در پایان گفت: استان ایلام بنا به مزایای ژئوپلتیکش بهترین و امن‌ترین مسیر است و برخلاف سایر مسیرهای جایگزین که دارای مناقشات قومی و تروریستی هستند می‌تواند به عنوان دروازه بغداد مورد نظر سیاست گذاران قرار بگیرد و از این منظر باید مورد توجه نهادهای تصمیم گیرنده قرار بگیرد و تمام زیر ساخت‌های لازم در آن به بهترین شکل ممکن و‌ در سریع‌ترین زمان مورد احداث و بهره برداری قرار بگیرد تا نقش مهم و راهبردی خود را از جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی ایفا کند.

این مسیر ترانزیت کالا را افزایش می‌دهد

مهری یکی دیگر از ساکنین این منطقه گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد، ترانزیت کالا با صادرات و واردات کاملا متفاوت است در واقع در بحث ترانزیت نه مبدأ و نه مقصد کالا کشور ما نیست.

مهری ادامه داد: یک کالا از کشور A به مقصد کشور B حرکت می‌کند و‌ در طول مسیر رسیدن به مقصد از برخی کشورها از جمله کشور ما ترانزیت می‌شود که بابت آن باید عوارض گمرکی یا حق ترانزیت پرداخت شود.

جوان ایلامی ادامه داد: ترانزیت از منابع درـمدی بسیار خوب و پایدار برای هر کشوری است به طوری که اقتصاد برخی از کشورها به جای این که بر مبنای صادرات و تولیدات داخلی بچرخد وابسته به ترانزیت کالا است.

مهری گفت: کشورهای امارت و سنگاپور دو‌ نمونه بسیار معروف از هاب ترانزیت در منطقه هستند و احداث آزاد راه ایلام_ بغداد قطعا بحث ترانزیت کالا را گسترش و می‌تواند به یک منبع درآمد مطمئن و پایدار برای کشور تبدیل شود.

وی در پایان اظافه کرد: با افزایش سرعت مجاز در آزاد راه مسیرهای چند صد کیلومتری کوتاه‌تر شده و با کاهش مصرف سوخت و کاهش حجم ترافیک سالانه، حجم زیادی از سوخت بنزین در آزاد راه‌ها صرفه جویی می‌شود.

پروژه دارای ردیف بودجه شخصی نیست

سعید هژبری سرپرست معاونت عمرانی استاندار ایلام گفت: احداث راه‌های مواصلاتی شامل آزاد راه، بزرگ راه و راه آهن یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه هر منطقه بوده به طوری که وجود شبکه‌های حمل و نقل و‌ راه‌های ایمن برای دسترسی به سایر مراکز مهم اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت و وجود راه‌های مناسب به عنوان زیر ساخت ایمن، زمینه توسعه سیستم حمل و نقل جاده‌ای، توسعه صادرات، توسعه گردشگری و خدمات را فراهم می‌کند. 

وی افزود: آزاد راه ایلام-بغداد به عنوان یک پروژه اجرایی که دارای ردیف بودجه شخصی باشد مطرح نشده است.

وجود شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی سبب توسعه استان خواهند شد

وی افزود: در صورت وجود شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی مناسب می‌تواند آهنگ توسعه استان را سرعت بخشد.

هژبری در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص نام گذاری سال مقام معظم رهبری و‌ نقش این اقدام در جهت اشتغالزایی تصریح کرد: با توجه به نقش زیر ساخت‌های جاده‌ای و‌ ریلی در توسعه گردشگری، صنعت حمل و نقل، خدمات، توسعه صادرات و ... می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایداری برای مردم فراهم سازد. 

معاون عمرانی استاندار در رابطه با چشم انداز این طرح گفت: پروژه‌های راهسازی عملا زمان بر و هزینه بر بوده و فرآیند مطالعه و طراحی آنها طولانی است.

مطالبه این آزادراه بایستی در سطح کلان انجام شود

یعقوبیان روابط عمومی راه و شهرسازی گفت: این مطالبه در سطح کلان است که وزارت باید در خصوص آن تصمیم گرفته و تا کنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

اقتصاد ایده آل از اتصال حلقه‌های متعددی شکل می‌گیرد که پیوند و استحکام آن‌ها به عاملی به نام حمل و نقل ارتباط دارد؛ این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود ۲ میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از ۴/۵ میلیون زائر به عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز عراق و دروازه عتبات و عالیات شناخته شده است.

انتهای پیام/