سرویس: اجتماعیکد خبر: 1148|13:51 - 1401/01/11
نسخه چاپی

یادداشت| تصمیمات خلق الساعه بلای جان آموزش و پرورش

یادداشت| تصمیمات خلق الساعه بلای جان آموزش و پرورش
نبود قدرت چانه‌زنی و ضعف مسئولین وزارت آموزش و پرورش از یک سو و تصمیمات خلق الساعه از سوی دیگر باعث شده است تا کشتی طوفان زده آموزش و پرورش بیش از پیش دچار گرداب شود.

به گزارش رویداد غرب ،یادداشت|سید آرمین حسینی؛ فعال فرهنگی‌و‌ رسانه:آموزش و پرورش یکی از ساختارهای است که با عموم مردم در ارتباط است وجودت دانش‌آموزان که حدود بیش از ۲۰ درصد جامعه را کشور را تشکیل می‌دهند باعث شده است تا این دستگاه اجرایی یکی از پرمراجعه‌ترین و پر بحث‌ترین سیستم‌های کشور تبدیل شود.

با شیوع بیماری کرونا و افزایش آن در کشور، مدارس که یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها بودند از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به صورت حضوری تعطیل شدند تا آموزش بر مبنای جدید پایه‌گذاری شود؛ آموزش مجازی گرچه از نظر برخی دچار معایب است اما نمی‌توان از نقش محوری آن در ایجاد دستیابی به تمام بسترهای لازم برای بهبود کیفیت آموزش چشم‌پوشی کرد.

خلاهای موجود در بدنه فرسوده آموزش و پرورش و تفکرات منصور در سطوح بالای مدیریتی آن باعث شده است تا عملاً شکاف عمده میان واقعیت موجود و واقعیت آرمانی خود ساخته‌ی مسئولان وزارت به وجود آید.

بسیاری از مراکز آموزشی هنوز از نبود سرویس‌های بهداشتی آن هم در قرن جدید رنج می‌برند مدارس اکثر استان‌ها بر خلاف آنچه که گفته می‌شود دچار مشکلات ساختاری هستند و ادارات آموزش و پرورش برای جبران حل این مسائل مسئولیت را به مدیران مدارس واگذار کنند حال آنکه مدیران مدارس برای جبران این خلأها می‌بایست نسبت به تامین مالی جهت برطرف کردن این مشکلات عدیده اقدام کند آن هم در شرایطی که طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش دریافت وجه از اولیا ممنوع است.

نبود قدرت چانه‌زنی و ضعف مسئولین وزارت آموزش و پرورش از یک سو و تصمیمات خلق الساعه از سوی دیگر باعث شده است تا کشتی طوفان زده آموزش و پرورش بیش از پیش دچار گرداب شود.

 مسئولین و معاونین وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌های پی درپی و بدون هماهنگی با یکدیگر نسبت به افزایش و ثابت ماندن طول سال تحصیلی سخن به میان آورده‌اند فارغ از اینکه این بی‌ثباتی‌ها و ناهماهنگی‌ها باعث سردرگمی همه جامعه شده است اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است.

همانطور که گفته شد بسیاری از مدارس با مشکلات عدیده ساختاری مواجه هستند و از برطرف کردن ساده‌ترین نیازهای عادی خود نیز عاجز کرد تا ذکر برخی از این موارد جز شرط بر چهره خسته آموزش و پرورش نمی‌افتد مورد دوم آن که مسئولین آموزش و پرورش بدون نگاه جامعه و صرفاً به امکانات داشته‌های پایتخت توجه کرده و نیم نگاهی به ضعف‌های متعدد سیستم آموزش و پرورش که با آن گریبانگیر است ندارند.

گرچه با فرارسیدن سال جدید که موسم بهار است می‌بایست هوا رو به خنکا می‌رود اما در عین حال جریان هوا در اکثر نقاط مرکزی و جنوب کشور و افزایش دما مواجه شده است و مدارس در فصل بهار به استقبال گرمای زودرس خواهند رفت و افزایش دما قبل از رسیدن به گرمای سوزان تابستان در مناطق جنوب و مرکز کشور نگران‌کننده است چرا که همانطور که ذکر شد برخی مدارس علیرغم صاحبان و مسئولین ستادی آموزش و پرورش، هنوز از تامین ولتاژ مورد نیاز برای روشن کردن کولر‌های خود بی‌بهره هستند حال آنکه برخی دیگر از این مدارس از تامین آب برای ساده‌ترین نیازهای خود عاجز هستند.

 آنچه که نیاز از مسئولین آموزش و پرورش به آن توجه داشته باشند نگاه جامعه محور آن است تا کاستی‌ها به صورت جدی رصد و برطرف شود و پس از آن بدون استفاده از تصمیمات خلق الساعه و نگران‌کننده با برنامه‌ای مدون باعث اعتلاء سیستم آموزش و پرورش شوند.