به گزارش رویداد غرب ، مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم (لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ.) اهمیّتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبهی الهی دارد، هم جنبهی انسانی دارد. بدینبیان که تبیین، دستگیری از دل و ذهنِ ِانسانهایی است که دچار عدم علم، شک و جهالتند.
بههمین جهت مواجهه با حرکتِ گمراهکنندهای که هدف دشمن بوده و فکر، ذهن جوان و عموم مردم را در ابهام و شک نگه میدارد؛ از مسیر جهاد تبیین قابل جلوگیری و خنثی کردن است.
مهمترین وظیفه تبلیغ و تبیین است بهگونهای که آیت الله خامنهای در بیان اهمیّتِ این موضوع میفرماید: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.»
در ماجرای مجاهدتهای حضرت زینب کبری (سلاماللهعلیها)، این بزرگوار جهاد تبیین و جهاد روایت را راهانداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.
خب حالا چرا میگوییم جهاد، جهاد تبیین؟ این گرفته شده است از کلام امیرالمؤمنین (علیه السّلام)؛ امیرالمؤمنین در آن وصیّت معروف خودشان به حَسنین (علیهما السّلام) ــ که خطاب به آنها است، منتها میفرمایند «وَ مَن بَلَغَهُ کِتَابِی»؛ یعنی بنده و شما هم مخاطب این وصیّت هستیم ــ از جملهی چیزهایی که میفرمایند [این است]: «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه»؛ جهاد با السنة.
در حادثه تروریستی حرم احمد بن موسی(ع) شاه چراغ اگر خود عاملین حادثه یعنی داعشیها اعلام نمیکردند که کار ما بوده و گزارش کار نمیدادند، عده ای میگفتند کار خودشان است.
در آشوبهای سال گذشته عده ی قلیلی حتی برخی از چهرههای علمی، هنری و ورزشی، فریب تبلیغات سوء رسانهها ی بیگانه و فضای مجازی را خوردند، البته تعداد انگشت شماری از آنها عامل و اجیرشده دشمن بودند. همه اینها و نمونههای دیگر به دلیل عدم آگاهی کافی رخ میدهد.
به همین جهت است که «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است.
مصادیق تبیین
1- دستاوردهای انقلاب حقیقتاً عظیم و شگفتآور است؛ البتّه متاسّفانه در تبیینِ این دستاوردها، کار کمی صورت پذیرفته است زیرا دشمنان بهشدت در تلاشند که ناکارآمدی نظام اسلامی را القا کنند؛ بههمین جهت در تبلیغاتِ خود سعی میکنند دستاوردها را کوچک نشان داده و آنچه را که این ملت بهدست آورده، از قلم بیندازند
2- تبیین و تکیه بر ظرفیتهای داخلی، نظیر اقتصاد مقاومتی، تولید ملّی ـ داخلی و اولویت دادن به آن، ظرفیّت نیروی انسانی جوان
3- نظریه و اندیشهی مقاومت را در مقابلِ دشمنِ قویپنجه تبلیغ (تبیین) کنید، ترویج کنید. بدین جهت که بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاههای تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقبنشینی کنیم؛ نخیر، نظریّهی مقاومت، یک نظریّهی اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر، هم در مقام عمل؛ از لحاظ نظری و از لحاظ عملی ـ از هر دو جهت ـ باید ترویج شود.
4- مسئلهی سبک زندگی اسلامی ایرانی که مطرح شده است، یکی از موضوعاتی است که باید مورد تبیین و بررسی قرار گیرد؛ چراکه نیازمند تبیین است. زیرا وجود سبک زندگی غلط، ناشی از مشکلات فرهنگی است و این فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. چراکه زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشا و ریشهی فرهنگی دارد.
پرهیز از سیاهنمایی
5- انتقاد از تصمیمهای مدیران و عملکرد آنان، باید منصفانه و بهدور از مبالغه و سیاهنمایی باشد. زیرا به نسل جوان باید بیشتر امید داده شود؛ چراکه سیاهنمایی و ناامیدسازی و آینده را تاریک نشان دادن سمّی مُهلک است. بنابراین نقد باید منصفانه، عاقلانه و مسئولانه باشد.
بنابراین «جهاد تبیین» بهعنوان یک فریضهی قطعی، ضمن آنکه بر همگان لازم و ضروری است میتواند تحریفهای پدید آمده توسط رسانههای دشمن را بزداید و گفتمانی درست، منطقی و مستدل با حفظ پشتوانه اجتماعی در مسیر از بین بردن مشکلات، رقم بزند؛ و این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که مصادیق عنوان شده در جهاد تبیین با رعایت الزامات اخلاقی آن به جامعه تزریق شود.
پایان پیام/